Autoreclame: een mobiel visitekaartje

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een gemiddelde bedrijfsauto al gauw vele duizenden kilometers per jaar aflegt waarvan 70% op drukke snelwegen.

Bacardi_vrachtwagen

Autoreclame is nog altijd de meest effectieve vorm van bedrijfsreclame. Variërend van simpele belettering tot innovatieve carwrapping in full colour reflecterende folie, levert autoreclame een belangrijke bijdrage aan het gewenste imago. Bovendien is autoreclame uitermate rendabel. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een gemiddelde bedrijfsauto al gauw vele duizenden kilometers per jaar aflegt waarvan 70% op drukke snelwegen. Uitgerekend naar het aantal ‘Opportunities To See’ (OTS) scoort autoreclame  meer dan 4 miljoen contacten per jaar. En met de vele files van tegenwoordig blijft de reclame ook nog eens langer op het netvlies van een ‘potentiele’ klant. Overigens is het aantal contacten in werkelijkheid veel groter, omdat het onderzoek alleen rekent met voertuigen en niet met andere weggebruikers zoals voetgangers.

 

Bij autoreclame moeten passanten in een flits zien bij wat voor soort bedrijf de auto hoort.Logo en bedrijfsnaam moeten direct herkenbaar zijn. Een echt mobiel visitekaartje dus! Voor de herkenbaarheid is de keuze van belettering, kleur en vormgeving daarom van groot belang. De toegepaste technieken zijn de laatste jaren enorm doorontwikkeld. Tegenwoordig hebben we de beschikking over diverse nieuwe technieken zoals carwrapping waarbij de auto geheel in folie wordt verpakt. Ook zijn we beter in staat om de reclameboodschap weer snel te wisselen, bijvoorbeeld tijdens een actieperiode of een speciaal evenement zoals de Olympische Winterspelen.

 

Geen klatergoud maar bladgoud

Wist je trouwens dat je van klatergoud spreekt als er koper in plaats van goud wordt gebruikt?

Bacardi_logo

Folie vormt niet altijd de basis voor de productie van autoreclame. Het oude reclameschilderen komt men nog sporadisch tegen, maar het airbrushen daarentegen wordt met regelmaat toegepast. Vergulden is weer een andere discipline van het vak. Een techniek die net als schilderen al vele eeuwen oud is. Of je nu met 24 karaat goud werkt of met goud van een mindere kwaliteit, het blijft een oud ambacht dat vandaag de dag nog steeds wordt beoefend. Wist je trouwens dat je van klatergoud spreekt als er koper in plaats van goud wordt gebruikt?

 

Op deze pagina tonen we hoe op een trailer het logo van het drankmerk Bacardi in bladgoud wordt uitgevoerd. In dit label is de welbekende vleermuis in rood, zwart en gedeeltelijk goudkleurig uitgevoerd. Omdat het bladgoud zelf om een speciale nabehandeling vraagt, zijn eerst de ‘gewone kleuren’ met verf op de trailer gespoten. Dit gebeurt in een aantal fases, omdat per gang slechts één kleur kan worden aangebracht. Dan volgt het aanbrengen van het bladgoud wat een geheel andere techniek vereist.

 

 

Het bladgoud is 24 karaat goud dat flinterdun in velletjes van ongeveer tien bij tien centimeter, met een bijzonder lijmprocedé wordt aangebracht. Dit is een uitermate secuur en geduldig werkje. Want één verkeerde beweging en het goud verdwijnt spreekwoordelijk als sneeuw voor de zon. Ten slotte komt er een blanke laklaag in één geheel over zowel de lak als de vergulde delen. Dit heeft een beschermende functie.

 

Kortom, je kunt met autoreclame aan meerdere vormen van reclame invulling geven. Hiermee wordt het dus ook steeds belangrijker wie het ontwerp maakt en wie de productie realiseert. Uit het ontwerp is immers meer rendement te behalen en aan de gebruikte techniek en materialen worden per project andere eisen gesteld. En door de enorme keuze aan nieuwe technieken wordt het er voor klanten niet eenvoudiger op. De erkende signbedrijven lopen voorop met nieuwe ontwikkelingen en kunnen zodoende innovatieve reclameboodschappen realiseren en hierin adviseren.