10 oktober 2016

Leestijd: 3 min | Bekeken: 731x

Led heeft de toekomst

Gloeilamp is verleden tijd

Het antwoord op de vraag of ‘de ouderwetse lichtbronnen’ als de gloeilamp en de tl-balk voor industriële toepassingen nog een lang leven beschoren zijn, is volgens insiders “nee”. De overheid heeft intussen de gloeilamp voor een groot deel uitgebannen, terwijl de particulier nog niet gelukkig wordt van de alternatieve ledlamp of spaarlamp. Het licht is minder echt, wat natuurkundig gezien eenvoudig te verklaren is.

Voor industriële toepassingen is dat geheel anders: de gloeilamp zal verdwijnen en het gebruik van de tl-balk is op zijn retour. Maar welke verlichtingstechniek komt ervoor in de plaats? Dè vervanger van de gloeilamp en de tl-balk is op dit moment de led. Iedereen kent het gewone ledje. Men komt ze tegenwoordig in allerlei apparatuur in verschillende kleuren tegen en ze geven intussen ook best fel licht als ze bijvoorbeeld in een zaklantaarn zijn gemonteerd.

Ontwikkeling van led

Het gaat overigens wel hard met de ontwikkeling van de led. De kleintjes hebben er de laatste jaren grotere broertjes bij gekregen: de powerleds. Bij dit type led is de lichtopbrengst nu al indrukwekkend, terwijl de fabrikanten op middellange termijn verwachten met ledtechniek enorme lichtbronnen te kunnen maken. De levensduur kent nieuwe dimensies. Een tl-lamp is slechts goed voor 5000 branduren terwijl leds het 10-voudige halen en in de toekomst zelfs nog meer. Volgens velen hebben leds de toekomst, zeker de komende vijf tot tien jaar. Mede doordat het aanbod van ledverlichting fors toeneemt, wat het gebruik stimuleert.

Verlichting met leds wordt nu ook toegepast in de lichtreclame. Lichtopbrengst in combinatie met levensduur benadert tegenwoordig al bijna een ideale situatie. De aanschafprijs voor ledverlichting is intussen beduidend lager geworden. Dat komt niet alleen door de led zelf maar ook door de toepassing van een lens over de led waardoor de opbrengst van de led vele malen groter wordt doordat in feite de stralingshoek door de lens veel groter is geworden. Deze leds hebben de naam Posterbox leds, met een patent van Philips. Van origine geeft een led een smalle lichtbundel waardoor het slechts een klein deel van het oppervlak aankan, wat als gevolg heeft dat bij het verlichten van een groot (lichtdoorlatend) paneel vanaf de achterzijde (in bijvoorbeeld een lichtbak, abri of reclamezuil) veel leds gemonteerd moeten worden. Met een Posterbox led heeft men voor dit soort verlichting veel minder leds nodig.

Tot slot

Leds zijn intussen in aanschaf niet meer zo kostbaar. En de ontwikkelingen op dit gebied gaan maar door. Omdat de tussentijdse uitval van leds relatief laag is, wint deze lichtbron het ook op duurzaamheid. De lichtopbrengst per led is nog in volle ontwikkeling, maar het is nu al een gegeven dat het economisch interessanter is om alle verlichte signs met leds uit te voeren.

Ook energiebesparing met leds is een belangrijk issue. Op zich een lastig item omdat men het voordeel van een laag energieverbruik tegen een lagere lichtopbrengst in Lumen moet afzetten. Alleen met vakkennis en een cijfermatige benadering kan men de prestaties van oude en nieuwe lichtbronnen echt met elkaar vergelijken. Maar een goede berekening zal al snel aantonen dat ledverlichting voor industriële toepassing dè oplossing is.


Anderen lazen ook

SI'BON

Studio Schoot wint Publieksprijs Sign+ Award 2018

De Sign+ Award 2018, een initiatief van het vakblad Sign+ Magazine, is vrijdag 9 november uitgereikt tijdens een feestelijk evenement aan boord van het schip ss Rotterdam. Het project Mindfuck Logo Crossmarks won de Publieksprijs. Inzender Studio Schoot realiseerde, in samenwerking met enkele andere partijen, voor opdrachtgever Crossmarks een bijzondere, decoratieve weergave van hun logo in het interieur. De top 3 voor de Publieksprijs bestond verder uit, op 2: Boxer Union Jack door Van Essen Van Raay, en op 3: Kunstexpositie Bagageband ingezonden door PPP Nederland.     De overall winnaar is het project Zaans Medisch Centrum ingezonden door Silo een creative agency.

Lees meer 16 november 2018 | 16:16
Krachtenbundeling Free-D-Sign en TS Wayfinding Group freedsign

Samen (nóg) sterk(er)

Samen nóg sterker staan, dat is het doel van de samenwerking tussen Free-D-Sign en TS Wayfinding Group. Met ingang van 1 november bundelen de signbedrijven hun krachten als het gaat om parkeren en bewegwijzering. Alles onder één dak, alles in eigen huis. Dat is het devies.  “De combinatie van onze bedrijven maakt dat we op het gebied van ‘wayfinding’ het volledige pakket aan de klanten aanbieden. De jarenlange ervaring als het gaat om het geven van maatwerk advies aan de ene kant, en het zelf alles kunnen produceren en monteren aan de andere kant, dat is de gebundelde kracht. 100% full-service voor de klanten. Daar staan we voor, ” licht Free-D-Sign eigenaar Raymond Zutt toe. “Het geheel is meer dan de som der delen,” vult Thijs Sepers (TSWG) aan. “Met Free-D-Sign hal...

Lees meer 7 november 2018 | 9:23
SI'BON

Sign2Com in de lift

De vakbeurs Sign2Com in Kortrijk werd dit jaar van 16 tot en met 18 september georganiseerd. Een tweejaarlijkse Belgische expo voor Visuele Communicatie met een sterk accent op sign. Een vakbeurs die er al jaren is en dit jaar beduidend in de lift zat, getuige meer exposanten, mooiere stands en uiteindelijk ook meer bezoekers. SI’BON heeft met een eigen stand gezicht gegeven aan de Belgische organisatie voor signbedrijven, want inmiddels vertegenwoordigen wij bij onze zuiderburen een 26-tal erkende signbedrijven.

Lees meer 22 oktober 2018 | 8:04
Bekijk meer nieuws