16 september 2016

Leestijd: 3 min | Bekeken: 1616x

Nieuwste trends in carwrapping

Kleuren trends

De belangstelling voor auto wrappen groeit gestaag, waardoor er ook steeds meer auto’s worden gewrapt en er steeds meer mogelijk wordt. En met de toenemende bekendheid, blijkt ook degene die zijn auto laat wrappen, steeds serieuzer naar het product te kijken en ook kritischer naar het eindresultaat.

Intussen is de kleur mat zwart voor een personenauto een beetje op z’n retour en zien we veel mat grijze wraps, in gradaties van lichtgrijs tot donkergrijs. Het laatste heeft dan veel weg van de kleur titanium. Voor roestprints en legerprints komt in Nederland de belangstelling ook op, terwijl dat type carwraps in Amerika al een tijd hot zijn.

Recent is er door folie fabrikant Avery Dennisson een nieuwe supreme wrapping film geïntroduceerd, speciaal voor personenauto’s. Deze nieuwe folie, met zijdeglans afwerking, biedt een ‘colour swap effect’ waarbij de kleur verandert in het voorbijgaan. Het lijkt op parelmoer, maar dan in kleurwisselingen als: zilver / groen, goud / zilver, blauw / rood, cyaan / paars of rood / goud.

De auto wrap moet steeds mooier worden uitgevoerd en bij voorkeur gelijke specificaties hebben met autolak. Dat laatste kan slechts bij benadering, want een folie is een dun laagje plastic en autolak is een chemisch twee componenten product dat in een ‘oven’ wordt uitgehard.

Professionaliteit & onderhoud

Behandel je de folie van een carwrap op de juiste wijze, dan kan deze voor meerdere jaren als mooie toplaag op de auto dienen. Met een groot voordeel: is men de wrap zat dan kan deze eenvoudig worden verwijderd (door een professional) en komt er een mooie originele nieuwe laklaag van de auto onder vandaan. Een auto die niet wordt gewrapt, heeft na vier jaar steenslag, krasjes (gebruiksschade) en de lak is wat dof geworden (onder andere van de wasstraat).

En ja, wordt een auto wrap voor vier jaar aangebracht, dan moet het een perfecte tweede huid zijn. Daar heeft het signbedrijf tijd voor nodig en zeker zo belangrijk; vakmanschap. Want bij een goed uitgevoerde wrap worden de demontabele delen als spiegels, handgrepen en verlichtingsglazen verwijderd om de folie zo perfect mogelijk aan te brengen. Daar is vakkennis voor nodig en speciaal gereedschap. Alles bij elkaar is met het wrappen van een auto veel tijd gemoeid.

Behalve duurzame folies, lanceren foliefabrikanten nu ook onderhoudsproducten waardoor de auto wraps langer mooi blijven en gemakkelijker zijn te reinigen. Foliefabrikant 3M lanceerde onlangs van het merk Meguiars, bekend door car detailing producten (schoonmaak, poetsen en protectie middelen) een speciale productlijn voor zelfklevende folie die voor de carwraps wordt gebruikt. De auto wordt nadat hij is gewrapt, voorzien van een waxlaag die voor een half jaar extra bescherming zorgt en ook van het tussentijds reinigen een eenvoudige klus maakt.

Zakelijk auto wrappen

Ook bestelauto’s worden steeds meer gewrapt, doorgaans in opdracht van bedrijven. De wrap die dan wordt aangebracht is in het verlengde van de huisstijl en meestal gecombineerd met een bedrijfslogo en -gegevens. Een effen kleur wordt dan zelden toegepast: het is vaker een foto van een bedrijfsactiviteit met graphics (decoraties) en kleine reclameteksten. Overigens zien we daarbij wel de trend dat de reclameboodschap op de auto subtieler wordt en de decoraties meer oppervlak in beslag nemen. De auto valt dan op door het design en niet door de grote naamsvermelding van het bedrijf.

Zeker ook voor bestelauto’s (en in het algemeen voor zaakauto’s) geldt dat helemaal wrappen bij aanvang iets duurder is dan alleen wat reclameboodschappen aanbrengen. Aan het eind van de economische levensduur (vier of vijf jaar) als de carwrapfolie is verwijderd, is de waardestijging van zo’n auto door de ogenschijnlijk nieuwe lak (die onder de verwijderde carwrap vandaan kwam) beduidend meer dan de extra prijs voor het volledig wrappen.

Fotografie: van der Pol Reclame & Belettering


Anderen lazen ook

3tac

3Tac behaalt wederom hoogste niveau VCA, NEN-EN-ISO en MVO3!

“Duurzaamheid is geen begrip, het is een mindset” Dat klinkt natuurlijk fantastisch maar er daadwerkelijk naar handelen is de volgende stap. Bij 3TAC B.V. voelen we dit al jaren en zetten we stap na stap richting een duurzame, veilige, gezonde en maatschappelijk verantwoorde toekomst. Dit doen we niet zonder resultaat: met trots kunnen we melden dat we ook dit jaar weer op het hoogste niveau onze VCA, NEN-EN-ISO en MVO3 certificaten hebben behaald! Wilt u weten wat we voor u kunnen doen op het gebied van duurzame lichtreclame? Neem dan contact met ons op: | 0412-628862 | info@3tac.nl | http://www.3tac.nl| Maaskade 5 , 5347 KD  Oss  

Lees meer 17 september 2018 | 10:10
Free-d-sign ontvangt Avery certificaat freedsign

Free-D-Sign staat aan de top!

Sinds afgelopen week mag Free-D-Sign uit Warmenhuizen zichzelf officieel ‘Avery Dennison Specialist Converter’ noemen. Eigenaar Raymond Zutt legt uit wat het belang hiervan is voor zijn bedrijf en waarom hij en zijn team apetrots zijn op dit behaalde certificaat. Eén van de 2000 “Van de ruim 2000 signbedrijven in Nederland, zijn er maar zes met dit certificaat. En daarvan zijn wij er nu één. Elke dag weer werken we met zijn allen aan het leveren van de hoogste kwaliteit. Het getuigschrift is het bewijs naar onze klanten dat wij dat ook inderdaad dóen.” Om eindgebruikers de volle zekerheid te bieden dat zij op de beste service én een superieure afwerking kunnen rekenen, is folie producent Avery Dennison gestart met dit programma. Kwaliteitsproeven Wereldwijd bezoeken zij signbe...

Lees meer 17 september 2018 | 8:06
SI'BON

3 LogiQ tekent samenwerkingsovereenkomst met SI’BON

Tijdens de eerste beursdag van Sign2Com in Kortrijk heeft Distributeur 3 LogiQ, gevestigd in Gent, een samenwerkingsovereenkomst als Aangesloten Leverancier van SI’BON getekend. 3LogiQ is specialist in hardware en software op het gebied van grootformaat printers en afwerkingsapparatuur. De focus in hardware ligt op Mutoh en Summa. Voor software ligt dit op Caldera, Flexisign en Easysign. SI’BON telt inmiddels ruim 35 aangesloten bedrijven in België, die er samen met SI’BON voor zorgen dat de signbranche in België naar een hoger plan getild wordt.  

Lees meer 17 september 2018 | 7:23
Bekijk meer nieuws