16 september 2016

Leestijd: 3 min | Bekeken: 2096x

Nieuwste trends in carwrapping

Kleuren trends

De belangstelling voor auto wrappen groeit gestaag, waardoor er ook steeds meer auto’s worden gewrapt en er steeds meer mogelijk wordt. En met de toenemende bekendheid, blijkt ook degene die zijn auto laat wrappen, steeds serieuzer naar het product te kijken en ook kritischer naar het eindresultaat.

Intussen is de kleur mat zwart voor een personenauto een beetje op z’n retour en zien we veel mat grijze wraps, in gradaties van lichtgrijs tot donkergrijs. Het laatste heeft dan veel weg van de kleur titanium. Voor roestprints en legerprints komt in Nederland de belangstelling ook op, terwijl dat type carwraps in Amerika al een tijd hot zijn.

Recent is er door folie fabrikant Avery Dennisson een nieuwe supreme wrapping film geïntroduceerd, speciaal voor personenauto’s. Deze nieuwe folie, met zijdeglans afwerking, biedt een ‘colour swap effect’ waarbij de kleur verandert in het voorbijgaan. Het lijkt op parelmoer, maar dan in kleurwisselingen als: zilver / groen, goud / zilver, blauw / rood, cyaan / paars of rood / goud.

De auto wrap moet steeds mooier worden uitgevoerd en bij voorkeur gelijke specificaties hebben met autolak. Dat laatste kan slechts bij benadering, want een folie is een dun laagje plastic en autolak is een chemisch twee componenten product dat in een ‘oven’ wordt uitgehard.

Professionaliteit & onderhoud

Behandel je de folie van een carwrap op de juiste wijze, dan kan deze voor meerdere jaren als mooie toplaag op de auto dienen. Met een groot voordeel: is men de wrap zat dan kan deze eenvoudig worden verwijderd (door een professional) en komt er een mooie originele nieuwe laklaag van de auto onder vandaan. Een auto die niet wordt gewrapt, heeft na vier jaar steenslag, krasjes (gebruiksschade) en de lak is wat dof geworden (onder andere van de wasstraat).

En ja, wordt een auto wrap voor vier jaar aangebracht, dan moet het een perfecte tweede huid zijn. Daar heeft het signbedrijf tijd voor nodig en zeker zo belangrijk; vakmanschap. Want bij een goed uitgevoerde wrap worden de demontabele delen als spiegels, handgrepen en verlichtingsglazen verwijderd om de folie zo perfect mogelijk aan te brengen. Daar is vakkennis voor nodig en speciaal gereedschap. Alles bij elkaar is met het wrappen van een auto veel tijd gemoeid.

Behalve duurzame folies, lanceren foliefabrikanten nu ook onderhoudsproducten waardoor de auto wraps langer mooi blijven en gemakkelijker zijn te reinigen. Foliefabrikant 3M lanceerde onlangs van het merk Meguiars, bekend door car detailing producten (schoonmaak, poetsen en protectie middelen) een speciale productlijn voor zelfklevende folie die voor de carwraps wordt gebruikt. De auto wordt nadat hij is gewrapt, voorzien van een waxlaag die voor een half jaar extra bescherming zorgt en ook van het tussentijds reinigen een eenvoudige klus maakt.

Zakelijk auto wrappen

Ook bestelauto’s worden steeds meer gewrapt, doorgaans in opdracht van bedrijven. De wrap die dan wordt aangebracht is in het verlengde van de huisstijl en meestal gecombineerd met een bedrijfslogo en -gegevens. Een effen kleur wordt dan zelden toegepast: het is vaker een foto van een bedrijfsactiviteit met graphics (decoraties) en kleine reclameteksten. Overigens zien we daarbij wel de trend dat de reclameboodschap op de auto subtieler wordt en de decoraties meer oppervlak in beslag nemen. De auto valt dan op door het design en niet door de grote naamsvermelding van het bedrijf.

Zeker ook voor bestelauto’s (en in het algemeen voor zaakauto’s) geldt dat helemaal wrappen bij aanvang iets duurder is dan alleen wat reclameboodschappen aanbrengen. Aan het eind van de economische levensduur (vier of vijf jaar) als de carwrapfolie is verwijderd, is de waardestijging van zo’n auto door de ogenschijnlijk nieuwe lak (die onder de verwijderde carwrap vandaan kwam) beduidend meer dan de extra prijs voor het volledig wrappen.

Fotografie: van der Pol Reclame & Belettering


Anderen lazen ook

SI'BON

Q8 tankpas met korting voor aangesloten bedrijven

In september van dit jaar hebben wij een enquête uitgezet onder de aangesloten bedrijven om te zien of er belangstelling is voor een tankpas van Q8/Tango waardoor met een hoge korting kwalitatief hoogwaardige brandstof kan worden getankt bij stations in Nederland en België van Tango, Q8, OK, Sakko en Texaco. Het aantal aanmeldingen vanuit de aangesloten signbedrijven voor zo’n tankpas heeft een dermate omvang, dat oliemaatschappij Q8 alle aangesloten bedrijven bij SI’BON zo’n tankpas wil aanbieden. Deze korting geldt altijd en overal, ook langs de snelweg. Daar is dus het meeste voordeel te behalen. De tankpas is gratis en men betaalt elke twee weken (per automatische incasso) alleen de brandstof die men heeft getankt, dus achteraf. Hiermee verkrijgt men automatisch een beheer- en ...

Lees meer 20 december 2018 | 16:37
SI'BON

Meeting bij Roland DG

Het grensevent voor de aangesloten bedrijven in België en Zuid Nederland werd gekenmerkt door een goede informele sfeer. Dat was duidelijk af te leiden aan het late tijdstip waarop de deelnemers het pand van Roland DG Benelux verlieten, de klok sloeg bijna twaalf uur, terwijl de meeting om 17.30 uur begon. Het was typerend voor de goede sfeer waarin Roland ons ontving, mede het gevolg van de prettige kantooromgeving en de bijzonder fraai ingerichte showroom met XL printers, plotters, 3D printers en graveermachines. Niet in de allerlaatste plaats door de geweldige catering. Een welkome aanvulling op het programma was de spreekbeurt van Willem van Veenendaal over niet alleen het product, maar ook hoe het eigen bedrijf te verkopen. Hoe krijgen wij de beschikking over een mooie bedrijfspresen...

Lees meer 20 december 2018 | 16:33
SI'BON

Studiereis Las Vegas

In 2019 staat de studiereis naar Las Vegas weer op het programma. Een trip naar dé lichtreclamestad, een paradijs van schitterende casino’s in combinatie met een bezoek aan het grootste signbedrijf van Amerika. Voor elke signmaker een aanrader. De aankondiging met inschrijfformulier wordt in de volgende nieuwsbrief opgenomen, maar voor de belangstellenden, reserveer nu alvast in de agenda: van 21 tot en met 29 april naar Las Vegas met SI’BON.

Lees meer 20 december 2018 | 16:22
Bekijk meer nieuws