16 april 2019

Project van de maand

 

Erkend Signbedrijf Free D-sign, gevestigd in Warmenhuizen (Noord-Holland), heeft het ontwerp, de productie en montage van deze bijzondere lichtreclame gerealiseerd voor het bedrijf ChromeBurner Motorgear.

Chromeburner is van oorsprong een internetwinkel, gespecialiseerd in motorkleding en motorhelmen. In Nederland gestart, maar al snel actief in heel Europa en daardoor in rap tempo flink gegroeid. Een groot magazijn en een veel grotere showroom was niet alleen een wens, maar ook noodzaak.

Om het nieuwe pand van afstand, overdag en in het donker zichtbaar te laten zijn, wilde het bedrijf een grote verlichte geveltekst, die zowel overdag als bij nacht dezelfde uitstraling moest hebben, uiteraard overeenkomstig de huisstijl.

Het chrome-effect van Chromeburner werd gemaakt door voor het frontpaneel een transparant (opaal) paneel te gebruiken (zodat het vanaf de binnenzijde kon worden aangelicht). Dit paneel is met een printtechniek voorzien van witte en zwarte strepen. Op de detailfoto’s van dit paneel is dat goed waarneembaar.

Voor een nog fraaier resultaat werd niet alleen het frontpaneel van binnenuit verlicht, maar ook de achterzijde kreeg (indirecte) verlichting. Dit werd technisch bereikt door op een speciale achterwand (rode tekstvlakken op een in contour gefreesd zwart achterpaneel) op afstandspootjes de doosletters te monteren. Aan de achterzijde van de doosletters werd ook verlichting gemonteerd zodat alle doosletters aan de achterzijde licht uitstralen dat tegen het paneel reflecteert; dit creëert een indirecte verlichting.

Om het gewenste resultaat te bereiken heeft Free D-sign met een prototype doosletter de verschillende typen lichtdoorlatende panelen getest. De soorten folie evenals het type verlichtingsbron konden hierdoor nauwkeurig worden geselecteerd.

Uiteindelijk werden alle losse letters van de tekst ChomeBurner op een zwaar aluminimum frame gemonteerd en dat werd in zijn geheel met behulp van een kraan op het dak geplaatst.

 

Leestijd: 2 min | Bekeken: 2820x


Andere projecten

SI'BON

Project van de Maand: Bankrasstaete door Erkend Signbedrijf Haaxman Lichtreclame B.V.

Erkend Signbedrijf Haaxman Lichtreclame B.V. uit Mijdrecht is deze keer verantwoordelijk voor het Project van de Maand. In samenwerking met Studio Wim Hoopman/HIP Studio zijn deze diapositief uitgefreesde letters (voorzien van een glasheldere drager) geplaatst tegen de gevel van het recentelijk opgeleverde Bankrasstaete in Amstelveen. Met dit unieke ontwerp kijkt men overdag door de toplaag heen en wordt de tekst zichtbaar door de gevel; in de avonduren worden de letters echter indirect uitgelicht met de ingebouwde verlichting voor een uniek effect. Om het project tot voltooiing te brengen is er gebruik gemaakt van een steiger in de aangrenzende vijver; zelfs de uitvoering was dus bijzonder te noemen.  

Lees meer 28 april 2022 | 9:40
SI'BON

Project van de Maand: Hogeschool Rotterdam

Voor dit Project van de Maand heeft Erkend Signbedrijf Korteland In- en Outdoor Signing verschillende wanden en deuren van de Hogeschool Rotterdam voorzien van kleurrijke designs. Hiervoor is gebruik gemaakt van zelfklevend vinyl met mat laminaat en van aluminium sandwichpanelen met full colour prints. Deze panelen zijn gemonteerd op wand-frames om een mooi 3D-effect te creëren. Een belangrijke eis was dat het materiaal ‘hufterproof’ moest zijn: een ongeluk zit immers in een klein hoekje als er dagelijks honderden, zo niet duizenden studenten en hun docenten langslopen. De thema’s die terugkomen in het ontwerp zijn verbinding, beweging en het aangaan van een gezonde dialoog. Dit is vooral goed terug te zien in de figuren die elkaar treffen bij gouden appels, een verwijzing naar de t...

Lees meer 16 februari 2022 | 11:46
SI'BON

Project van de Maand: Puma HQ in Boston

Het nieuwste Project van de Maand betreft de aankleding van het hoofdkantoor van internationaal sportmerk Puma in Boston. Dit wel heel bijzondere project in Amerika bestaat uit een ongebruikelijke combinatie van technieken: een geprint en gecoat gevelmeshdoek van 2500m² – geleverd door Printable – met daarachter drie gigantische LED-schermen in de vorm van hoofden. Het kunstwerk draagt de naam ‘The Conversation’ en op de schermen wordt continu lokale kunst weergegeven. Het gebruikte materiaal heeft nauwelijks impact op de zichtbaarheid vanuit de kantoorruimte én biedt dezelfde bescherming als bijvoorbeeld aluminium gevelbekleding. Er wordt dan ook een garantie verstrekt van maar liefst 10 jaar op deze constructie. De opdracht is uitgevoerd door een lokaal Amerikaans si...

Lees meer 19 januari 2022 | 11:16
Bekijk meer projecten