Carwrapping

Het verpakken of inpakken van een auto

Carwrappen is het inpakken of ‘verpakken’ van auto’s. Carwrapping wordt tegenwoordig niet alleen gebruikt voor creatie van reclame, maar ook gewoon omdat de auto er bijzonder van wordt en een eigen karakter krijgt. Al vele jaren worden auto’s gewrapt om ze van een andere kleur te voorzien. In het dagelijkse straatbeeld ziet men het overal om zich heen. Denk maar eens aan de gele ambulances/artsenauto’s en vele vrachtauto’s met mooie reclame. Bij deze voertuigen is het gebruik van de ‘nieuwe huid’ vaak gelijk aan de economische levensduur bij het bedrijf. Daarna wordt de folie er, zonder beschadigingen of sporen achter te laten, afgehaald. Het wrappen is daarom ook zeer geschikt voor korte actieperiodes, de folie is immers gemakkelijk te verwijderen. Wordt een personenauto gewrapt dan is het niet ongebruikelijk om na een jaar alweer voor een andere ‘look’ te kiezen. Het aanbrengen van zelfklevende folie op alle delen van een auto is een vak apart. De vele naden, profielen en randen maken er een speciale opgave van om op de auto een andere (gekleurde) toplaag op aan te brengen. Omdat de zelfklevende folie een kunststof is, wil die na het vervormen terug naar z’n oorspronkelijke model (een plat vlak) en dient het geheugen van de folie - door middel van het toevoegen van warmte - er als het ware uit te worden gehaald. Bovendien moet men rekening houden met de lijmtechniek en het vervormen ervan, omdat met name de randen en plooien anders loslaten. Met de komst van duurzaam full colour printing op folie zijn de mogelijkheden van reclame-uitingen op auto’s bijna oneindig groot geworden. Het signbedrijf gebruikt vandaag de dag voor het wrappen van een voertuig folie tot circa 150 cm breed. Wordt folie met print toegepast, dan heeft de folie andere eigenschappen voor de hechting en de verwerking. Bovendien wordt op deze prints vaak nog een extra beschermende toplaag (laminaat) aangebracht die bescherming biedt tegen steenslag en krassen. Carwrappen werd aanvankelijk vooral bedrijfsmatig toegepast. In de afgelopen tien jaren hebben folieproducenten steeds meer trendy producten geïntroduceerd. In plaats van de auto in een nieuwe kleur te laten spuiten, is het veel aantrekkelijker deze te laten wrappen. Met folies is bijna het onbegrensde mogelijk: een RVS-look toplaag, een chroom- of gouden uiterlijk, een tijger print. Het zijn met name de tuningbedrijven en de wereld van supercars als Lamborghini, die ervoor hebben gezorgd dat carwrappen voor personenauto’s zo populair is geworden. Daarbij hebben de matte kleuren en de bijzondere effecten met carbon-look op de motorkap, dak of spiegels voor de aandacht gezorgd. Voordelen van carwrapping
  • Zorgt voor een nieuwe uitstraling van de auto;
  • De gebruikte folie zorgt voor extra bescherming tegen steenslag;
  • Beschermt tegen uv-licht;
  • Gemakkelijk verwijderbaar, waarbij de originele laklaag van de auto als nieuw blijft.
Note: Als de kleur van een personenauto of kampeerwagen op het kentekenbewijs staat en wordt gewijzigd (zoals bij carwrapping), moet de nieuwe kleur worden doorgegeven aan de RDW. Voor andere voertuigen hoeft dit niet, omdat de kleur daarvan niet op het kentekenbewijs staat. De RDW past gratis de kleur op het kentekenbewijs aan. De gegevens op het kentekenbewijs en de gegevens van het voertuig moeten volgens de wet overeenkomen. Carwrapping? Kies voor een erkend bedrijf! Alle bedrijven die aangesloten zijn bij SI’BON, zijn voorzien van een keurmerk. Zij staan voor kwaliteit en maken gebruik van innovatieve plaktechnieken en professionele hulpmiddelen voor een optimaal carwrapping resultaat. Via onze website vindt u snel een Erkend Signbedrijf bij u de buurt voor carwrapping, autoreclame of autobelettering.

SI’BON is dé Branche-organisatie en certificeert signbedrijven met het keurmerk Erkend Signbedrijf