Gevelreclame

Het visitekaartje voor buiten

Veel bedrijven passen het toe: reclame op de gevel van het bedrijf. Gevelreclame maakt het bedrijf voor een buitenstaander herkenbaar en zorgt mede voor het communiceren van de huisstijl. Het is een duurzame manier van reclame maken, want een goed geconstrueerde gevelreclame gaat jaren mee. Of deze nu onverlicht, verlicht of aangelicht is. Bij gevelreclame wordt ervoor gekozen de naam van het bedrijf op de gevel te plaatsen òf een reclameboodschap te tonen. Dat laatste kan een tijdelijke promotionele boodschap zijn of een creatieve uiting wat dan meer op een decoratie lijkt. Kijkt men naar gevelreclame dan kan dat eenvoudigweg een reclamebord zijn dat tegen een gevel is gemonteerd, met mooi de naam van het bedrijf erop en eventueel een subtekst. Dat laatste wordt niet al te veel toegepast want het tast de leesbaarheid aan. Hoe meer te lezen, hoe slechter de boodschap wordt opgenomen. Het reclamepaneel is een van de oudste varianten. In het verleden werd de reclame er doorgaans op geschilderd en tegenwoordig past men meestal zelfklevende folie (al dan niet geprint) toe. Het bord wordt doorgaans met een frame tegen de gevel gemonteerd en eventueel aangelicht met behulp van een of meerdere lampen. Het paneel kan ook in zijn geheel oplichten, wat wordt gerealiseerd door achter het (lichtdoorlatend) paneel een lichtbron te plaatsen. Dit wordt een lichtbak genoemd. De lichtbak bestaat al vele decennia en werd eerst voorzien van tl-balken, maar met de opkomst van de ledverlichting zou in de lichtbak een veel energiezuinigere lichtbron worden opgenomen. In de afgelopen vijf jaar zijn de tl-balken bijna geheel uit de lichtbak verdwenen, niet in de laatste plaats doordat de aanschafprijs van tl gelijk is aan die van led. Ja, ook in de signsector is men continu innovatief bezig.

Lichtreclame

Over het formaat van een lichtreclame hoeft men niet snel in te zitten. Grote borden met een lichtdoorlatend paneel komen tegenwoordig veel voor. Zeker nu het ontwerp meer op graphics (afbeeldingen) lijkt dan een reeks letters en/of cijfers. In het ontwerp van zo’n grote lichtbak past men dan geen harde (lichtdoorlatende) panelen toe, maar wordt er gekozen voor backlit pvc doek. Dit is een speciaal lichtdoorlatend doek, dat op een (aluminium) frame wordt gespannen. Een constructie die stormvast is, dit in tegenstelling tot lichtbakken met kunststof frontpanelen die qua afmetingen gelimiteerd zijn omdat de grote kunststof frontpanelen er bij een zware storm uit het frame zouden worden gezogen. Een secundair voordeel van de doekbakken is de uitstraling van licht. Backlit doek transformeert licht op een heel andere wijze dan een kunststof paneel en blijkt in de praktijk voor een softere uitstraling te zorgen. Zodoende wordt lichthinder door toepassing van doek gereduceerd. Een positieve ontwikkeling die een extra boost kreeg door het gebruik van leds als lichtbron, omdat leds wat minder lumen produceren dan tl-verlichting. Naast de gevelborden en lichtbakken zijn er ook de losse letters en logo’s die tegen de gevel worden gemonteerd. In tegenstelling tot het bord en het lichtdoorlatende paneel zijn de losse letters en logo’s veel speelser en hebben zij veel meer toegevoegde waarde door het design. Men kan kiezen uit een lichtlijn in elke gewenste vorm (neon) of de toepassing van de doosletter (een letter of een logo van aluminium gemaakt met een diepte van circa 12 cm).

Neonreclame

Neon bestaat uit een glazen buis die gevuld wordt met gas en in allerlei kleuren lichtuitstraling kan worden geleverd. Neon heeft als lichtbron een unieke en authentieke uitstraling en wordt helemaal op maat door een neonglasblazer gemaakt. Een bijzonder staaltje van vakmanschap dat bovendien enorm duurzaam - een neonreclame kan zomaar twintig jaar mee gaan - en ook nog energiezuinig is. Het enige nadeel is de hogere aanschafprijs, die echter gemakkelijk wordt terugverdiend door de eerder vermelde bijzondere eigenschappen. De doosletter heeft de vorm van de letter of het cijfer, of een deel van een logo of ander symbool. Op het front kan men een zichtbare lichtbron plaatsen, dat dan altijd neonglas is. Bijzonder fraai. Ook kan de lichtbron in de doosletter zijn gemonteerd, tegenwoordig ledverlichting, waarbij er dan voor gekozen kan worden om het licht aan de voor- of achterzijde te laten schijnen. Schijnt het licht naar voren dan heeft het front van de doosletter een lichtdoorlatend kunststof paneel en als het licht aan de achterzijde schijnt, komt dat doordat de doosletter aan de achterzijde open is waardoor het licht tegen de wand kaatst waar de doosletter tegenaan is gemonteerd en zo voor indirecte verlichting zorgt. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat ‘gevelreclame’ dichter bij de openbare weg wenselijk is. Er komt dan reclame als stand alone, wat in jargon een reclamezuil wordt genoemd. Ook deze kan worden aangelicht of vanuit binnen worden verlicht. De buitenzijde is doorgaans van aluminium met kunststof panelen. De reclameboodschap wordt met zelfklevende folie of speciale prints op de kunststof panelen aangebracht. Net als bij de lichtbak kan een lichtbron van binnenuit door de panelen naar buiten stralen. Donkere vlakken laten geen licht door en de gekleurde meer transparante vlakken zorgen dat de boodschap zichtbaar is. Overdag zonder verlichting en ’s avonds doordat de fronttekst dan oplicht.

Erkend Signbedrijf

Met gevelreclame (en reclamezuilen) is de keuze bijna onbeperkt. En voor het ontwerpen en maken van een bijzondere gevelreclame moet men toch echt bij het Erkend Signbedrijf zijn.

SI’BON is dé Branche-organisatie en certificeert signbedrijven met het keurmerk Erkend Signbedrijf