6 september 2016

Leestijd: 2 min | Bekeken: 1275x

Signproject van de maand augustus 2016: Bootwrappen in Sneek

Vaarplezier in Friesland

Boot in nieuwe full colour romp: Friesland staat bekend om het rijke aanbod aan vaarwater en het daarmee gepaard gaande vaarplezier. In en rond de Friese meren bruist het van de ondernemingen die zich richten op de bootverhuur, waaronder ‘Het Toppunt’ uit Sneek. Door het grootschalige aanbod van de bootverhuur is het lastig om je te onderscheiden, waardoor Erkend Signbedrijf Interlinie uit Sneek de opdracht kreeg een zeilboot volledig te wrappen oftewel: het bootwrappen met behulp van een zelfklevende folie (met print).

Het ontwerp is van Helma Weevers, die zich realiseerde dat alles wat hip en jong is een print heeft, van snowboard tot hockeystick. Een boot kon daarom toch niet wit of blauw blijven en zij bedacht het print-ontwerp voor de romp van deze Antila 26ch. Geïnspireerd op de oer-Hollandse thema’s als Delfts Blauw, molens, klompen en tulpen. Een mix van Holland en Friesland.

Gebruikte techniek bij bootwrappen

Voor de technische realisatie werd een duurzame witte folie van (wereldproducent) Avery Dennisson toegepast, type MPI 1105, die met een hoogwaardige XL-printtechniek werd voorzien van de graphics zoals bedacht in het ontwerp en ter bescherming daar overheen een laminaat van hetzelfde merk. Alle naden werden extra behandeld met randsealer van 3M, zodat het water rondom de boot op geen enkele wijze invloed kan uitoefenen op de tweede huid van de boot.

Een indrukwekkend karwei waar veel vakmanschap voor vereist is, want elke vierkante centimeter van de 25 m² folie moest handmatig met een rakel worden gepositioneerd zodat er geen enkel luchtbelletje tussen de romp en de aangebrachte folie (ook wel vinyl genoemd) zit. Ook moet men voorkomen dat er stof onder de folie-laag komt. Nadat de zelfklevende folie met laminaat minutieus op de romp is aangebracht, werd deze toplaag in z’n geheel met een speciale hitte föhn tot zo’n 80 graden Celsius verwarmd om ervoor zorg te dragen dat de folie overal precies aansluit en bovendien ‘het geheugen’ uit de folie is gehaald (chemisch proces) zodat deze ook op langere termijn alle ribbels en randen van de boot mooi omsluit.

Door middel van (vinyl)wrappen zijn de mogelijkheden eindeloos waardoor iedereen in een unieke boot kan varen door middel van bootwrappen. Overigens wordt dezelfde techniek, zij het met andere materialen, ook voor het wrappen van auto’s gebruikt.

De folie tast de originele gel-coat van de boot (of originele laklaag van de auto) niet aan, waardoor het zonder enige schade ook weer verwijderd kan worden. Daarnaast beschermt het vinyl de boot/auto tegen verkleuring en aanslag, waardoor men er nog meer plezier aan beleeft.

 


Anderen lazen ook

SI'BON

Online Print trends 2018

Een interessant event dat wij graag onder de aandacht brengen, is het Benelux Online Print Event op 31 mei in Brussel. Het evenement, dat wordt georganiseerd door het VIGC en gesponsord door Canon, biedt een unieke kans om de Online Print trends van 2018 te ontdekken. De organisator verwacht deelnemers uit Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg. Het Atomium in Brussel zal het decor vormen voor dit nieuwe VIGC evenement, waar, na het dagprogramma (en voor het VIP diner), de tijdelijke tentoonstelling ‘Atomium meets Surrealism’ van de Belgische kunstenaar René Magritte kan worden bezocht. Het diner is overigens letterlijk ‘in the sky’ met een prachtig uitzicht over Brussel. Inschrijven kan via  de website en wacht niet te lang want het aantal plaatsen is beperkt.

Lees meer 26 april 2018 | 8:57
SI'BON

Digital Signage in de belangstelling

De workshop die Ultro International samen met SI’BON begin april organiseerde kende een grote belangstelling. Zelden komt het voor dat de organisatie geconfronteerd wordt met een overvloed aan inschrijvingen. Kennelijk gaat digital signage nu leven bij de signbedrijven. Aangesloten leverancier Ultro haakt hier goed op in door een voor het signbedrijf laagdrempelig systeem te introduceren en de aftrap te geven met een workshop. Dat de signbedrijven ook digital signage mogen omarmen.

Lees meer 26 april 2018 | 8:38
SI'BON

Winnaar Innovation Print Award

Foto: Wouter Mooij, Eisma. Dinsdag 17 april vond tijdens de beurs Pure Digital de uitreiking van de Innovation Print Award 2018 plaats, een initiatief van SI’BON. De aangesloten bedrijven konden zich hiervoor inschrijven en uiteindelijk zijn er drie bedrijven genomineerd: Dekalu uit Winterswijk met Kunst in het Mondriaanmuseum, Dr. Sticker in Roosendaal met Squid raamdecoratie op basis van textiel en JA! Reclame gevestigd in Valkenswaard met de ombouw van een bedrijfskantine. Uit de drie genomineerden werd uiteindelijk door de beursorganisator van Pure Digital het project Ombouw Bedrijfskantine gekozen omdat in dit project heel geraffineerd meerdere printvormen zijn gebruikt waaronder ook textielprinting voor de zitbanken. Een nog jonge decoratietechniek die nog maar weinig wordt toegepa...

Lees meer 26 april 2018 | 8:07
Bekijk meer nieuws