Signproject van de maand juni 2016: Giro d'Italia

De Giro d’Italia

De Grande Partenza, het begin van de Ronde van Italië – beter bekend als de Giro – was dit jaar in Nederland. In de provincie Gelderland konden de inwoners zich eraan vergapen en zij werden daar tijdig op gewezen door onder meer de billboards – mobiel en vast – van het Erkend Signbedrijf Bordbusters uit het Gelderse Huissen.

“De Giro is een heel mooi, aansprekend evenement, dat zelden op je pad komt”

Op vrijdag 6 mei werd het startschot voor de Giro 2016 zelf gelost. Voor die dag stond in Apeldoorn een individuele tijdrit van 9,8 kilometer gepland, die op het lijf geschreven was van de Nederlandse vedette Tom Dumoulin. Een dag later ging het kriskras door Gelderland van Arnhem naar Nijmegen en op zondag ging het peloton in omgekeerde richting.

Warm maken

De regio in Gelderland werd al vanaf 11 april warm gemaakt voor de Italiaanse ronde. Het signbedrijf is die voorafgaande periode druk in de weer geweest met het ontwerpen, fabriceren en plaatsen van mobiele en vaste billboards waarop de sponsors van de Giro prijkten.

Voor Bordbusters – dat bijvoorbeeld ook met haar mobiele billboards de informatievoorziening van de provincie verzorgt – is het niet de eerste keer dat het participeert in een wielerronde. Bij de start van de Giro in Amsterdam, een aantal jaren geleden, was Bordbusters ook al van de partij.

Exclusieve overeenkomst

Bordbusters tekende een overeenkomst als preferred supplier bij de Gelderse organisatie van de Giro d’Italia. “Wij leveren exclusief alle billboards van de Giro in Nederland, vaste en mobiele reclameborden, van drie bij vier meter, met een totale hoogte van vijf meter. Binnen ons assortiment vallen ook grotere borden met een afmeting tot wel 48 vierkante meter, dat heeft echt een grote attentiewaarde. Daarnaast heeft Bordbusters de nodige auto’s voor de reclamekaravaan van reclame voorzien (gewrapt) en ook werden diverse tribunes en hospitality-ruimten voorzien van reclame-uitingen.

“Je bent een maand zichtbaar op een mooie plek langs de route tijdens een uniek evenement”.

Normaal heeft Bordbusters circa 2200 borden door heel Nederland staan. Bij de Giro waren dat er 120 meer. De klanten voor de borden komen ofwel via de organisatie van de Giro, of meldden zich rechtstreeks tot het signbedrijf. Men kon dan reclameruimte kopen op een van de borden en was een maand zichtbaar op een mooie plek langs de route tijdens een uniek evenement. Een vernieuwend concept om het op zo’n grote schaal vorm te geven.

Erkend Signbedrijf Bordbusters heeft toch al wat met innovaties. Het koppelt op verzoek bijvoorbeeld ook camera’s aan de borden. Dit voor verschillende doeleinden. “Ze werken op zonne- en windenergie. Je kunt ze bijvoorbeeld laten plaatsen uit het oogpunt van beveiliging en bewaking. Ook ondersteunt Bordbusters de Giro Gelderland met het afdekken van de wildroosters. Deze obstakels komen de renners onderweg tegen en vormen een potentieel valgevaar.”

Spin-off

Directeur Heijting van Bordbusters zegt de klus met de Giro d’Italia te hebben opgepikt voor het vergroten van het netwerk en de uitstraling van het bedrijf. “We hopen wel op een spin-off. We kijken graag naar de toekomst. We zitten nu al in landen als Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. We hebben de ambitie om zulke klussen in meer landen op te pikken, Italië zou dan ook mooi zijn.”