9 februari 2018

Leestijd: 3 min | Bekeken: 590x

Signproject van de maand februari: Historie Rotterdamse haven gevisualiseerd in Maritiem museum

Project van de maand

Erkend Signbedrijf  Hendrix Reclame & Belettering uit Weert is dit keer verantwoordelijk voor het project van de maand. Van de Museumhaven, een onderdeel van het Maritiem Museum in Rotterdam, werden verschillende onderdelen voorzien van visuals. De vele vormen en ondergronden zorgden ervoor dat het project vele technische uitdagingen met zich mee zou brengen.

 

In de Museumhaven bij het Maritiem Museum Rotterdam liggen de roots van de Rotterdamse haven. Hier worden bezoekers meegenomen op een reis door het maritieme heden en verleden. De aankleding en informatiedragers zijn afgelopen jaar grondig vernieuwd, waarbij Hendrix Reclame & Belettering uit Weert heeft zorg gedragen voor de realisatie.

Het museum wil dit gebied ontwikkelen tot een aantrekkelijke toeristische trekpleister in de binnenstad. Bezoekers vinden hier een haven in bedrijf, met historische schepen die komen en gaan, met lading in de vorm van vaten, kisten, tonnen en zakken. Dit zijn tegelijkertijd de onderwerpen van foto’s, teksten en films die verhalen vertellen over de geschiedenis van de haven.

Voor dit project moesten verschillende items worden voorzien van visuals. De diverse vormen en ondergronden stelden Hendrix Reclame & Belettering voor de nodige uitdagingen. Bovendien is de omgeving openbaar gebied, waardoor de materialen robuust en vandalismebestendig moesten zijn en tevens bestand tegen zeewater.

“Er was veel research nodig om de juiste materialen te vinden. Maar juist dat maakte het een waanzinnig mooi project”, vertelt de heer Jack Hendrix enthousiast. Zo werden meer dan veertig grote stalen vaten voorzien van een grofkorrelige print, voor een industriële look. “Het was een uitdaging om uit te vinden welk type folie hiervoor het meest geschikt is. We kwamen uit bij folie van Grafityp, die zich het beste liet verwerken en qua garantie aansloot bij de door het museum gestelde eisen.”

Ook een kijkkist, met daarin drie monitoren waarop filmpjes worden afgespeeld, werd aan de zijkant voorzien van een speciale stof met print. “Deze dikke ‘cabrioletstof’ bleek ook niemand te kunnen bedrukken. Met zeefdruk ontstond craquelé in de inktlaag. De oplossing vonden we uiteindelijk binnen ons eigen bedrijf. Met een van onze Roland printers en gebruik van veel inkt (zonder dat het ging vloeien).”

Een blikvanger in de Museumhaven is een gigantische print van 9 meter hoog en 22 meter breed, aangebracht op een stalen wand met ingeperst profiel. Hiervoor is door de toeleverancier eerst een hechtingstest uitgevoerd zodat een perfect product met een lange duurzaamheid geleverd kon worden. De print is gemaakt met een eco- solventprinter op polymeer castfilm, onderverdeeld in 45 panelen, met een overlap van een halve centimeter op elke print. Twee monteurs zijn alleen al met deze print een paar dagen op locatie bezig geweest.

Naast fullcolour print op diverse substraten, werden verschillende andere signtechnieken ingezet, zoals zeefdruk, lasersnijden, poedercoaten, constructiewerk en sublimatieprint.

Een intensieve zoektocht was nodig voor de glazen rondjes in de displays. “Deze moesten volgens het ontwerp een bepaalde bolling hebben, waarvoor Hendrix een ware zoektocht moest aangaan. Uiteindelijk zou hij (dichtbij) terecht komen bij een bevriende opticien in Maarheeze, die de juiste glazen kon laten maken in Japan.

Het totale project bestaat uit: een megaprint op de gevel, 20 displays, 45 stalen vaten, 40 betonnen hout-look vaatjes, havenportretten op doek, zeil Annigje, dubbelzijdig geprinte staalplaat, verduisteringsfolie vuurtoren, waarschuwingsbordjes op de schepen en routing/bewegwijzering. Het zou zeker drie maanden als rode draad door het bedrijf lopen.

Een van de succesfactoren was volgens Hendrix de prettige samenwerking met de andere partijen. De korte lijnen en de mogelijkheid om relaties uit ons eigen netwerk bij het project te betrekken, zorgden uiteindelijk voor een geweldig resultaat.

 

Bron: Sign+ Magazine


Andere projecten

SI'BON

Project van de maand juli: Setup Signing creëert ice-cream truck voor Qmusic

  Erkend Signbedrijf Setup Signing creëerde deze Q-ICE Cream Truck voor de radiozender Qmusic. Daarmee werd een zomercampagne geïnitieerd om gedurende de ‘warme’ maand juli in heel Nederland op ijs te trakteren. Een unieke actie, want de luisteraars kunnen door te stemmen bepalen waar op ijs wordt getrakteerd. Dit alles onder het motto: Lang leve de zomer, lang leve de maand juli en lang leve ijsjes. Speciaal voor deze promotietour is door het Delftse signbedrijf een ice cream truck bijna volledig gewrapt. Zo’n vijfendertig vierkante meter zelfklevende folie werd met een speciale printtechniek voorzien van zowel de rode, witte en zwarte kleurvlakken. Op de geprinte folie zou vervolgens machinaal een transparant glanzend laminaat worden aangebracht als beschermlaag. Met deze co...

Lees meer 3 juli 2018 | 14:38
SI'BON

Signproject van de maand juni: FaberExposize voorziet F-16 van bijzondere visual voor 75-jarig jubileum

Erkend Signbedrijf FaberExposize uit Stiens, ook wel bekend als Haan Reclamewerk, heeft in opdracht van Vliegbasis Leeuwarden een grote visual op één van hun F-16’s aangebracht.   Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van het 322 Squadron, het operationele F-16 Squadron op Leeuwarden, kreeg het signbedrijf de opdracht het ministerie van Defensie, om één van hun F-16’s te voorzien van een bijzondere visual.   Voor deze speciale opdracht gebruikte het Erkend Sign bedrijf speciaal vinyl dat geschikt is voor vliegtuigdecoratie. Naast de uitstraling is het van belang dat het materiaal minimaal 3 maanden en minstens 200 vlieguren bruikbaar is.    Op de visual is onder andere de mascotte van het squadron te zien: Polly Grey, een grijze roodstaartpapegaai. De allere...

Lees meer 29 mei 2018 | 12:53
SI'BON

Signproject van de maand april: Restyling van de koffiekamer in verzorgingstehuis Jan Thijs Seinenhof

Erkend Signbedrijf Alvasi Reclame uit Nieuwleusen heeft de restyling van een koffiekamer in verzorgingstehuis Jan Thijs Seinenhof in Diever op zich genomen. In dit verzorgingshuis kunnen de bewoners niet naar buiten vanwege mentale ongemakken, overwegend dementie. Omdat de personele bezetting vaak krap is, werd een oplossing gezocht en gevonden door van de koffiekamer een buitenkamer te maken. Een soort vrije woonomgeving waarbij de mensen makkelijk naar ‘buiten’ kunnen. Op advies van Alvasi Reclame werd daar invulling aan gegeven met foto’s van een nabijgelegen natuurpark. Behalve meerdere soorten fullcolor printwerk zijn er ook houten hekjes geplaatst en zelfs een installatie met geluiden uit het natuurpark. ” order_by=”sortorder” order_direction=̶...

Lees meer 24 april 2018 | 14:15
Bekijk meer projecten