Signproject van de maand juli: 362 vrachtauto’s in één run

Logistiek een enorme prestatie om 362 vrachtauto’s in één run van een nieuwe huisstijl te voorzien. Erkend Signbedrijf dd-reklame uit Sliedrecht realiseerde deze opdracht dit voorjaar voor het bedrijf Bidfood, het voormalige Deli XL, en voorzag gelijktijdig ook 14 bedrijfspanden van een nieuwe gevelreclame.
Bij een restyling van deze omvang wegen de logistieke aspecten en de organisatie eromheen zwaarder dan de productie van de reclame op zich. Het wagenpark van Deli XL omvat 360 bakwagens (vrachtauto’s met een aparte cabine en daarachter een gesloten laadbak) die alle verschillend van type zijn en dus ook van afmeting en uitvoering. In de eerste fase van de opdracht werden alle voertuigen in kaart gebracht (afmetingen oppervlak die moeten worden voorzien van visuals, het registreren van specifieke technische aspecten van het voertuig en elke schade die aan een voertuig zit).

Voor de productie van de visuals (de afbeeldingen op de auto’s) werd in eigen productie 14.000 m2 full color print op zelfklevende folie geproduceerd. Ter bescherming werd de folie voorzien van een laminaat. Als materiaal  werd folie van 3M toegepast waardoor dd-reklame garantie op de productie kon geven volgens het Matched Component van 3M. Het uitgangspunt was dat de reclame 10 jaar op de auto moet kunnen blijven zitten. Daarbij werden er verschillende gradaties kwaliteitsmateriaal gebruikt met onderscheid voor auto’s die langer dan 5 jaar rijden, die nog 5 jaar meegaan en die nog slechts twee jaar deel uitmaken van het wagenpark.
Daarnaast hadden de diverse verschillende voertuigen ook een afwijkend ontwerp voor de afbeelding (visuals) die er op zou worden aangebracht. Bovendien zou ook het ontwerp voor de linker zijde verschillen van dat van  de rechter zijde. Uiteindelijk zouden er voor deze 362 voertuigen maar liefst 560 verschillende lay-outs worden ontworpen en geproduceerd.

In de speciale ‘vrachtwagenstraat in het bedrijfspand van dd-reklame in Sliedrecht’ zouden 100 voertuigen worden beplakt. De overige 262 bakwagens zouden op 12 locaties in het land van de visuals worden voorzien. Gemiddeld werden er per dag op vijf locaties telkens twee voertuigen voorzien van de nieuwe huisstijl.
Als rode draad liep door de opdracht heen dat alle auto’s moesten blijven rijden.
Auto’s met schade werden vooraf hersteld. Ook de contourmarkering (retroreflecterende folie voor de zichtbaarheid van de auto in het donker) werd door dd-reklame waar nodig opnieuw aangebracht.

Doordat de productie van alle (geprinte) materialen in eigen huis is gedaan, kon het signbedrijf in spontaan afwijkende situaties heel adequaat reageren en ervoor zorgen dat er geen onnodige vertraging in het hele proces zou optreden.
Het restylingsproject voor Bidfood moest 12 juni volledig gerealiseerd zijn en dd-reclame zou uiteindelijk ook stipt volgens plan opleveren.

Bekend is dat men voor signing bij een Erkend Signbedrijf moet zijn, maar even zo belangrijk is het gegeven dat een professioneel ingesteld signbedrijf organisatorisch gezien de grote projecten aan kan.