17 juli 2017

Signproject van de maand juli: 362 vrachtauto’s in één run

Logistiek een enorme prestatie om 362 vrachtauto’s in één run van een nieuwe huisstijl te voorzien. Erkend Signbedrijf dd-reklame uit Sliedrecht realiseerde deze opdracht dit voorjaar voor het bedrijf Bidfood, het voormalige Deli XL, en voorzag gelijktijdig ook 14 bedrijfspanden van een nieuwe gevelreclame.
Bij een restyling van deze omvang wegen de logistieke aspecten en de organisatie eromheen zwaarder dan de productie van de reclame op zich. Het wagenpark van Deli XL omvat 360 bakwagens (vrachtauto’s met een aparte cabine en daarachter een gesloten laadbak) die alle verschillend van type zijn en dus ook van afmeting en uitvoering. In de eerste fase van de opdracht werden alle voertuigen in kaart gebracht (afmetingen oppervlak die moeten worden voorzien van visuals, het registreren van specifieke technische aspecten van het voertuig en elke schade die aan een voertuig zit).

Voor de productie van de visuals (de afbeeldingen op de auto’s) werd in eigen productie 14.000 m2 full color print op zelfklevende folie geproduceerd. Ter bescherming werd de folie voorzien van een laminaat. Als materiaal  werd folie van 3M toegepast waardoor dd-reklame garantie op de productie kon geven volgens het Matched Component van 3M. Het uitgangspunt was dat de reclame 10 jaar op de auto moet kunnen blijven zitten. Daarbij werden er verschillende gradaties kwaliteitsmateriaal gebruikt met onderscheid voor auto’s die langer dan 5 jaar rijden, die nog 5 jaar meegaan en die nog slechts twee jaar deel uitmaken van het wagenpark.
Daarnaast hadden de diverse verschillende voertuigen ook een afwijkend ontwerp voor de afbeelding (visuals) die er op zou worden aangebracht. Bovendien zou ook het ontwerp voor de linker zijde verschillen van dat van  de rechter zijde. Uiteindelijk zouden er voor deze 362 voertuigen maar liefst 560 verschillende lay-outs worden ontworpen en geproduceerd.

In de speciale ‘vrachtwagenstraat in het bedrijfspand van dd-reklame in Sliedrecht’ zouden 100 voertuigen worden beplakt. De overige 262 bakwagens zouden op 12 locaties in het land van de visuals worden voorzien. Gemiddeld werden er per dag op vijf locaties telkens twee voertuigen voorzien van de nieuwe huisstijl.
Als rode draad liep door de opdracht heen dat alle auto’s moesten blijven rijden.
Auto’s met schade werden vooraf hersteld. Ook de contourmarkering (retroreflecterende folie voor de zichtbaarheid van de auto in het donker) werd door dd-reklame waar nodig opnieuw aangebracht.

Doordat de productie van alle (geprinte) materialen in eigen huis is gedaan, kon het signbedrijf in spontaan afwijkende situaties heel adequaat reageren en ervoor zorgen dat er geen onnodige vertraging in het hele proces zou optreden.
Het restylingsproject voor Bidfood moest 12 juni volledig gerealiseerd zijn en dd-reclame zou uiteindelijk ook stipt volgens plan opleveren.

Bekend is dat men voor signing bij een Erkend Signbedrijf moet zijn, maar even zo belangrijk is het gegeven dat een professioneel ingesteld signbedrijf organisatorisch gezien de grote projecten aan kan.

Leestijd: 2 min | Bekeken: 587x


Andere projecten

SI'BON

Project van de maand maart:
De nieuwe vestiging in De Lier voorzien van signing en decoratie.

  Erkend Signbedrijf De Signers uit Gouda mocht voor Tradiro, een uitzendbureau voor de glastuinbouw, de nieuwe vestiging in De Lier voorzien van signing en decoratie. De buitenzijde is grondig aangepakt. Zo werd de buitenmuur van de grote hal volledig gerestyled door deze blauw te wrappen. Een hele uitdaging om de juiste kleur op de wand aan te brengen; uiteindelijk zou er een Avery folie voor worden gebruikt met een satin laminaat voor het optimale glans-effect en bescherming. Alle grijze (kunststof) kozijnen van het hoofdgebouw werden met façade folie naar de kleur wit getransformeerd. Op de gevel werd groot het logo van Tradiro (’s-avonds verlicht) aangebracht en op het voorterrein kwam een reclamezuil. Ook werd bewegwijzering op het terrein geplaatst, uiteraard ...

Lees meer 1 maart 2019 | 14:59
SI'BON

Project van de maand februari:
Een pop-up store van top tot teen voorzien van grootformaat graphics

  Erkend Signbedrijf Stickercompany die gevestigd is in Eindhoven kreeg een opdracht die vrij eenvoudig klonk; een pop-up store van top tot teen te voorzien van grootformaat graphics. Daarmee werd wel bedoeld om ook echt op elk oppervlak in de winkel een grootformaat afbeelding te plakken. Dit was in feite de enige harde eis die aan de opdracht werd gesteld, elk oppervlak moest beplakt worden. Voor Stickercompany een opdracht die op het lijf is geschreven. Het doel van deze actie was om de consument kennis te laten maken met de Readly app die ongelimiteerde toegang biedt tot meer dan 3.500 nationale en internationale magazines. Het unieke ontwerp van de pop-up store is gemaakt door de designer van Speak Easy. De verschillende patronen en het opvallende kleurgebruik maakten een st...

Lees meer 7 februari 2019 | 13:49
SI'BON

Project van de maand December:
Het kantoor van Rijkswaterstaat glimmend met chroom-folie

  Erkend Signbedrijf Korteland Reclame in Nieuw-Lekkerland mocht zich creatief uitleven in een kantoor van Rijkswaterstaat. Het betrof een wel heel bijzondere indoorshop annex keuken, verfraaid met een kleine bibliotheek die geheel was uitgevoerd in de kleur van Rijkswaterstaat (signaal), inclusief plafonddelen en omliggende wanden. Liefst de gehele ruimte laten glimmen als een spiegel, voor zover haalbaar, was de opdracht aan Korteland. De oplossing werd gevonden in het toepassen van ‘chroom-folie’. Uiteindelijk zou alles worden gewrapt met Super Chrome Zilver Gloss zelfklevende folie. Zo ontstond het gewenste resultaat: gek worden van alle spiegelende delen. Het blijkt maar weer dat je voor een nieuwe look niet altijd veel behoeft te veranderen of aan te schaffen. Meubels kunnen...

Lees meer 4 december 2018 | 10:38
Bekijk meer projecten