Signproject van de maand mei 2016: Stella Artois

Biermerk Stella Artois

Een grote lichtreclame voor de Stella Artois Brouwerij in Leuven (België) is in mei het project van de maand. Sinds kort prijkt daar groot het vernieuwde logo. Erkend Signbedrijf Total Concept, met haar hoofdkantoor gevestigd in Ranst (België), heeft het 25 jaar oude logo vervangen in opdracht van AB InBev. Dat was geen gemakkelijk karwei want het moest gemonteerd worden op de Mouttoren. Het jaartal 1366 van de oorspronkelijke brouwerij is nu zichtbaar en ‘de ster van weleer’ heeft een prominente plaats gekregen.

Bierbrouwer AB InBev besloot tot de ingreep omdat het vorige logo er al 25 jaar hing en aan vernieuwing toe was. In de ateliers van Total Concept in Ranst werd op basis van een aluminium frame, kunststof panelen en decoratietechnieken een nieuw ‘uithangbord’ aan de hand van archieftekeningen geconstrueerd. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om de vroegere neonverlichting (op maat gebogen lasbuizen met gas gevuld, lijkt een beetje op een tl buis) te vervangen door verlichting die bestaat uit ledunits. Daardoor is het nieuwe logo nog beter zichtbaar en bovendien ook energie zuiniger.

Door de enorme afmetingen van het logo en de grote hoogte waarop het moest worden gemonteerd, werden er tijdens de montage bijzondere kranen ingezet. Dat leverde prachtige beelden op en zelfs een reportage op de Vlaams-Brabantse TV zender.

Geschiedenis van het bedrijf

De ster verwijst naar Stella dat aanvankelijk als kerstbier op de markt kwam. De traditie gaat terug tot de eerste brouwerij in Leuven, Den Hoorn dat werd gebouwd in 1366. In 1708 kwam daar de naam Artois bij. De plaatselijke brouwer Sebastian Artois kocht in dat jaar Den Hoorn en gaf er zijn achternaam aan.

Het zou nog tot 1926 duren voordat Stella voor Artois geplaatst werd. Toen lanceerde Artois het eerste kerstbier: Stella, Latijn voor ster. Het logo van Stella Artois is het oudste ter wereld. De hoorn was al in gebruik vanaf de prille start van de eerste brouwerij in Leuven.

Vandaag de dag is Stella Artois een van de grotere biermerken ter wereld. Het wordt in meer dan tachtig landen geserveerd.

Erkend Signbedrijf Total Concept zorgt voor de visuele communicatie van een bedrijf of merk. Wat zoveel wil zeggen als: ‘Total Concept zorgt ervoor dat het bedrijf of merk bij de klant, prospect, bezoeker of passant in beeld gebracht wordt en dit op een wijze die volledig aansluit bij het verhaal dat het bedrijf te vertellen heeft’. Total Concept is met alle aspecten van visuele reclame actief: de mogelijkheden zijn quasi onbegrensd.