15 mei 2017

Leestijd: 2 min | Bekeken: 581x

Signproject van de maand mei: Renovatie Leerlooierssteeg in Gouda

Het project van de maand is dit keer van het Erkend Signbedrijf Bosman Letters & Reklame in Rotterdam dat de kans kreeg om in opdracht van de gemeente Gouda een steeg(je) in de binnenstad een meer authentiek karakter te geven met de productie en montage van een 12 meter brede visual in een oude steeg.

De binnenstad van Gouda kent een paar openbare stegen. Een ervan is de Leerlooierssteeg, waar in totaal 12 burgers met plezier wonen. En dat in een steeg die op het smalste deel slechts 60 cm breed is.

Stadsbesturen hebben er alle baat bij om hun binnenstad levendig en mooi te houden. Want bezoekers brengen nu eenmaal geld in het laatje. Geen wonder dat de gemeenteraad van Gouda enthousiast was over het idee van een aantal binnenstadsbewoners om hun Leerlooierssteeg te verfraaien.

De bewoners wilden dat het authentieke karakter en de historie van de steeg beter zichtbaar werd. Ook wilden ze de leefbaarheid van de steeg verbeteren. Gezamenlijk organiseerden zij zich in een bewonersgroep die met het project aan de slag ging.

Architect Gert Jacob de Graaf werd bij het project betrokken om een plan te maken waarin de geschiedenis van Gouda centraal zou staan. Eén gedeelte van een muur zou worden beschilderd in historische kleuren. Daarnaast werd het idee gelanceerd in de steeg een bruine wand met een 12 meter brede visual te beplakken. De kleuren voor de verf grijpen terug op historische kleuren die in het blok al eerder werden toegepast.

De visual die Bosman uiteindelijk printte is gebaseerd op de middeleeuwse geschiedenis van het oude schoenmakersgilde: de Goudse leerlooiers. Door de gunstige ligging van Gouda dreven de leerlooiers met hun schepen driftig handel. Op de afbeelding zijn de leerlooiers te zien, in combinatie met een luchtfoto van Gouda en de vaargebieden in de omgeving.

De wand was opgebouwd uit trespa-panelen die jarenlang niet of nauwelijks waren onderhouden. Voordat het signbedrijf Bosman Letters & Reklame de prints kon aanbrengen, moesten de oude panelen eerst onder handen worden genomen. Daarvoor werden ze gedemonteerd om gerestyled te worden in de eigen werkplaats. Vervolgens zouden de monteurs de 12 meter lange visual op panelen aanbrengen.

De full colour afbeeldingen werden geprint op Oracle Orajet folie. ‘Dit zelfklevend wit vinyl met grijze backing zorgt voor een sprankelende afbeelding. Vervolgens zijn ze gelamineerd met UV- en weerbestendig folie. In de derde productiegang is er een vandalismewerende laminaatlaag van Grafityp over de panelen aangebracht. Hierna is de folie (met print en laminaat op de panelen aangebracht, die daarna op locatie tegen de muur zijn gemonteerd.

Het project is een voorbeeld van hoe een stadsbestuur de historie van een stad tot leven kan brengen. Dat is weer aansprekend voor de toeristen, want die komen naar de stad omdat ze geïnteresseerd zijn in de geschiedenis.


Andere projecten

SI'BON

Project van de maand september:
De aanpassing van het Fortuna Sittard Stadion

Bij Erkend Signbedrijf MH Roadstyling in Sittard zijn ze apetrots dat ze mochten meewerken aan de restyling van het Fortuna Sittard Stadion. En terecht, zo vindt ook de branche-organisatie SI’BON. De afgelopen weken heeft MH Roadstyling aan een project mogen werken waar hun voetbalhart sneller van ging kloppen: de aanpassing van de communicatie en uitstraling van het Fortuna Sittard Stadion. Een bijzonder project omdat het enerzijds om hun favoriete club ging en anderzijds omdat ze behalve de productie en de montage óók de graphics mochten ontwerpen. Van ontwerp tot realisatie dus! De diverse specialismen van MH Roadstyling kwamen bij dit veelzijdige project goed van pas en de medewerkers moesten hun beste (voetbal)beentje voorzetten. Het zou een knap staaltje positiespel worden, want ...

Lees meer 11 september 2018 | 11:23
SI'BON

Project van de maand juli: Setup Signing creëert ice-cream truck voor Qmusic

  Erkend Signbedrijf Setup Signing creëerde deze Q-ICE Cream Truck voor de radiozender Qmusic. Daarmee werd een zomercampagne geïnitieerd om gedurende de ‘warme’ maand juli in heel Nederland op ijs te trakteren. Een unieke actie, want de luisteraars kunnen door te stemmen bepalen waar op ijs wordt getrakteerd. Dit alles onder het motto: Lang leve de zomer, lang leve de maand juli en lang leve ijsjes. Speciaal voor deze promotietour is door het Delftse signbedrijf een ice cream truck bijna volledig gewrapt. Zo’n vijfendertig vierkante meter zelfklevende folie werd met een speciale printtechniek voorzien van zowel de rode, witte en zwarte kleurvlakken. Op de geprinte folie zou vervolgens machinaal een transparant glanzend laminaat worden aangebracht als beschermlaag. Met deze co...

Lees meer 3 juli 2018 | 14:38
SI'BON

Signproject van de maand juni: FaberExposize voorziet F-16 van bijzondere visual voor 75-jarig jubileum

Erkend Signbedrijf FaberExposize uit Stiens, ook wel bekend als Haan Reclamewerk, heeft in opdracht van Vliegbasis Leeuwarden een grote visual op één van hun F-16’s aangebracht.   Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van het 322 Squadron, het operationele F-16 Squadron op Leeuwarden, kreeg het signbedrijf de opdracht het ministerie van Defensie, om één van hun F-16’s te voorzien van een bijzondere visual.   Voor deze speciale opdracht gebruikte het Erkend Sign bedrijf speciaal vinyl dat geschikt is voor vliegtuigdecoratie. Naast de uitstraling is het van belang dat het materiaal minimaal 3 maanden en minstens 200 vlieguren bruikbaar is.    Op de visual is onder andere de mascotte van het squadron te zien: Polly Grey, een grijze roodstaartpapegaai. De allere...

Lees meer 29 mei 2018 | 12:53
Bekijk meer projecten