15 mei 2017

Signproject van de maand mei: Renovatie Leerlooierssteeg in Gouda

Het project van de maand is dit keer van het Erkend Signbedrijf Bosman Letters & Reklame in Rotterdam dat de kans kreeg om in opdracht van de gemeente Gouda een steeg(je) in de binnenstad een meer authentiek karakter te geven met de productie en montage van een 12 meter brede visual in een oude steeg.

De binnenstad van Gouda kent een paar openbare stegen. Een ervan is de Leerlooierssteeg, waar in totaal 12 burgers met plezier wonen. En dat in een steeg die op het smalste deel slechts 60 cm breed is.

Stadsbesturen hebben er alle baat bij om hun binnenstad levendig en mooi te houden. Want bezoekers brengen nu eenmaal geld in het laatje. Geen wonder dat de gemeenteraad van Gouda enthousiast was over het idee van een aantal binnenstadsbewoners om hun Leerlooierssteeg te verfraaien.

De bewoners wilden dat het authentieke karakter en de historie van de steeg beter zichtbaar werd. Ook wilden ze de leefbaarheid van de steeg verbeteren. Gezamenlijk organiseerden zij zich in een bewonersgroep die met het project aan de slag ging.

Architect Gert Jacob de Graaf werd bij het project betrokken om een plan te maken waarin de geschiedenis van Gouda centraal zou staan. Eén gedeelte van een muur zou worden beschilderd in historische kleuren. Daarnaast werd het idee gelanceerd in de steeg een bruine wand met een 12 meter brede visual te beplakken. De kleuren voor de verf grijpen terug op historische kleuren die in het blok al eerder werden toegepast.

De visual die Bosman uiteindelijk printte is gebaseerd op de middeleeuwse geschiedenis van het oude schoenmakersgilde: de Goudse leerlooiers. Door de gunstige ligging van Gouda dreven de leerlooiers met hun schepen driftig handel. Op de afbeelding zijn de leerlooiers te zien, in combinatie met een luchtfoto van Gouda en de vaargebieden in de omgeving.

De wand was opgebouwd uit trespa-panelen die jarenlang niet of nauwelijks waren onderhouden. Voordat het signbedrijf Bosman Letters & Reklame de prints kon aanbrengen, moesten de oude panelen eerst onder handen worden genomen. Daarvoor werden ze gedemonteerd om gerestyled te worden in de eigen werkplaats. Vervolgens zouden de monteurs de 12 meter lange visual op panelen aanbrengen.

De full colour afbeeldingen werden geprint op Oracle Orajet folie. ‘Dit zelfklevend wit vinyl met grijze backing zorgt voor een sprankelende afbeelding. Vervolgens zijn ze gelamineerd met UV- en weerbestendig folie. In de derde productiegang is er een vandalismewerende laminaatlaag van Grafityp over de panelen aangebracht. Hierna is de folie (met print en laminaat op de panelen aangebracht, die daarna op locatie tegen de muur zijn gemonteerd.

Het project is een voorbeeld van hoe een stadsbestuur de historie van een stad tot leven kan brengen. Dat is weer aansprekend voor de toeristen, want die komen naar de stad omdat ze geïnteresseerd zijn in de geschiedenis.

Leestijd: 2 min | Bekeken: 765x


Andere projecten

SI'BON

Project van de maand maart:
De nieuwe vestiging in De Lier voorzien van signing en decoratie.

  Erkend Signbedrijf De Signers uit Gouda mocht voor Tradiro, een uitzendbureau voor de glastuinbouw, de nieuwe vestiging in De Lier voorzien van signing en decoratie. De buitenzijde is grondig aangepakt. Zo werd de buitenmuur van de grote hal volledig gerestyled door deze blauw te wrappen. Een hele uitdaging om de juiste kleur op de wand aan te brengen; uiteindelijk zou er een Avery folie voor worden gebruikt met een satin laminaat voor het optimale glans-effect en bescherming. Alle grijze (kunststof) kozijnen van het hoofdgebouw werden met façade folie naar de kleur wit getransformeerd. Op de gevel werd groot het logo van Tradiro (’s-avonds verlicht) aangebracht en op het voorterrein kwam een reclamezuil. Ook werd bewegwijzering op het terrein geplaatst, uiteraard ...

Lees meer 1 maart 2019 | 14:59
SI'BON

Project van de maand februari:
Een pop-up store van top tot teen voorzien van grootformaat graphics

  Erkend Signbedrijf Stickercompany die gevestigd is in Eindhoven kreeg een opdracht die vrij eenvoudig klonk; een pop-up store van top tot teen te voorzien van grootformaat graphics. Daarmee werd wel bedoeld om ook echt op elk oppervlak in de winkel een grootformaat afbeelding te plakken. Dit was in feite de enige harde eis die aan de opdracht werd gesteld, elk oppervlak moest beplakt worden. Voor Stickercompany een opdracht die op het lijf is geschreven. Het doel van deze actie was om de consument kennis te laten maken met de Readly app die ongelimiteerde toegang biedt tot meer dan 3.500 nationale en internationale magazines. Het unieke ontwerp van de pop-up store is gemaakt door de designer van Speak Easy. De verschillende patronen en het opvallende kleurgebruik maakten een st...

Lees meer 7 februari 2019 | 13:49
SI'BON

Project van de maand December:
Het kantoor van Rijkswaterstaat glimmend met chroom-folie

  Erkend Signbedrijf Korteland Reclame in Nieuw-Lekkerland mocht zich creatief uitleven in een kantoor van Rijkswaterstaat. Het betrof een wel heel bijzondere indoorshop annex keuken, verfraaid met een kleine bibliotheek die geheel was uitgevoerd in de kleur van Rijkswaterstaat (signaal), inclusief plafonddelen en omliggende wanden. Liefst de gehele ruimte laten glimmen als een spiegel, voor zover haalbaar, was de opdracht aan Korteland. De oplossing werd gevonden in het toepassen van ‘chroom-folie’. Uiteindelijk zou alles worden gewrapt met Super Chrome Zilver Gloss zelfklevende folie. Zo ontstond het gewenste resultaat: gek worden van alle spiegelende delen. Het blijkt maar weer dat je voor een nieuwe look niet altijd veel behoeft te veranderen of aan te schaffen. Meubels kunnen...

Lees meer 4 december 2018 | 10:38
Bekijk meer projecten